Ponad 100 tys. zł na zakup pomocy edukacyjnych dla 285 SCWEW na terenie Polski

W latach 2023-2027 Ministerstwo Edukacji planuje budowę skoordynowanego systemu systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Co to oznacza w praktyce?

Co to są SCWEW?

SCWEW, czyli Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą, to nowe placówki pełniące rolę wspierającą, informacyjną i doradczą dla innych szkół i przedszkoli. W założeniu Ministerstwa Edukacji powstaną na bazie już istniejących ośrodków, które posiadają odpowiednią wiedzę i zasoby do doradzania innym szkołom i przedszkolom we wdrażaniu założeń idei edukacji włączającej.

W praktyce takie centra powstaną w oparciu o już działające szkoły i przedszkola specjalne, ale nie tylko – będą to mogły być również inne placówki specjalne lub równoważne. Każdy nowo powstały SCWEW zostanie wyłoniony w ramach konkursu i otrzyma grant na swoją działalność i realizowane zadania, w tym na zorganizowanie i prowadzenie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego oraz zapewnienie doradztwa w jego wykorzystaniu.

Ministerstwo planuje przeznaczyć 221 970 514,46 zł na przeprowadzenie tego programu. Projekt jest realizacją Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2020-2030.

Jakie funkcje mają pełnić SCWEWy?

Najważniejszym celem Specjalistycznych centrów Wspierających Edukację Włączającą będzie zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego z wykorzystaniem potencjału placówek specjalnych kadrze przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w obszarze pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami. SCWEWy mają przede wszystkim pełnić funkcje doradcze i szkoleniowe, organizować wydarzenia informacyjne, prowadzić superwizje, a także zorganizować wypożyczalnie sprzętów terapeutycznych oraz pomocy edukacyjnych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Warunki finansowania SCWEW

Wartość grantu dla jednego SCWEW wynosi 718 851,00 zł. Dofinansowanie przedsięwzięcia grantowego wynosi 100% co oznacza, że nie ma konieczności wniesienia wkładu własnego.

Jakie działania można realizować w ramach dofinansowania?

Grant może być przeznaczony na:

  • wynagrodzenia Zespołu SCWEW, tj. lidera, ekspertów i koordynatorów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem;
  • zakup sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych w celu uruchomienia wypożyczalni – maksymalnie 15% kwoty Grantu;
  • zakup usług zewnętrznych niezbędnych do realizacji działań SCWEWu, np.: usług ekspertów zewnętrznych, dojazdów pracowników SCWEWu do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem, szkoleń, organizacji konferencji oraz ubezpieczenia sprzętu do wypożyczalni.

Więcej w regulaminie konkursu: https://ore.edu.pl/2025/05/konkurs-grantowy-scwew-dokumentacja-2/

Ważne daty

W założeniu cały projekt powstania pełnej sieci 285 SCWEWów ma być realizowany od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2027 r. Warto jednak dodać, że termin realizacji zadania dla każdej nowo powstałej placówki może trwać nie dłużej niż 15 miesięcy.

W 2025 r. Ministerstwo zaplanowało 4 daty naboru wniosków grantowych: 

Dokumentacja konkursowa: https://ore.edu.pl/2025/05/konkurs-grantowy-scwew-dokumentacja-2/

  • Następne nabory przewidziane są na III i IV kwartał 2025 r. 

Szczegółowy harmonogram dostępny na stronie: https://ore.edu.pl/2024/04/harmonogram/

Co można kupić w ramach dofinansowania dla SCWEW?

W ramach realizacji grantu każdy SCWEW po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb w szkołach i przedszkolach ze swojego regionu może zakupić sprzęt specjalistyczny do terapii, technologie asystujące np. do komunikacji, a także różnego rodzaju pomoce dydaktyczne i terapeutyczne. Ważne jest, aby zakupione urządzenia i materiały były następnie wypożyczane nieodpłatnie szkołom i przedszkolom objętym wsparciem w ramach projektu. Inną ważną zadadzą jest to, że pracownicy SCWEW powinni przeprowadzić krótkie instruktaże i szkolenia z wykorzystania udostępnianych narzędzi i pomocy dydaktycznych.

W tej sytuacji warto rozważyć zakup nowoczesnych programów edukacyjnych posiadających bezterminową, szerszą licencję (na kilka urządzeń). Ważną cechą wybieranych rozwiązań powinno być również to aby nauczyciele posiadający mniejsze doświadczenie w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach mogli łatwo opanować nowe narzędzia i rozpocząć z nimi pracę. 

Przykładem takich rozwiązań jest seria mTalent, czyli sprawdzone, uznane pomoce edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bezterminowa licencja, bezpłatna aktualizacja i możliwość pracy na dowolnym urządzeniu multimedialnym sprawiają, że programy mTalent świetnie się sprawdzą w warunkach pracy wypożyczalni SCWEW. To jednocześnie najnowocześniejsze, wielokrotnie nagradzane i stworzone przez specjalistów materiały, które skutecznie wspierające od wielu lat polskich pedagogów i specjalistów w ich codziennej pracy cenione za intuicyjne oprogramowanie i prostotę obsługi przez dzieci i dorosłych. 

Udostępnij post

Inne

artykuły

Toruń, 1-3.07, Informatyka w edukacji

2025-06-03

mTalent a cyfrowa transformacja szkół – podsumowanie programu Aktywna Tablica (raport IBE)

2025-03-28

Rozpoczynamy głosowanie na najlepszy projekt w konkursie learn:bit Arcade!

2025-05-21