Recenzja programów mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI (Barbara Hałat – Centrum Edukacyjno-Terapeutyczne „Kropka”)

Programy z serii mTalent wykorzystuję prawie na wszystkich zajęciach, które prowadzę w gabinecie mojego Centrum Edukacyjno-Terapeutycznego „Kropka”. Efekty pracy w oparciu m.in. o te pomoce możesz śledzić także na moim kanale „nauczycielka.i.pies”. Dzisiaj chciałabym szerzej opowiedzieć o programach mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI część 1 oraz część 2.

To programy, z których korzystam zdecydowanie najczęściej. Głównie ze względu na udział w zajęciach sporej liczby dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z czytaniem lub mają z nim problemy. 

Pierwsza część programu zawiera ćwiczenia wprowadzające wszystkie sylaby. Każdy rozdział to około 20 ćwiczeń w formie online i kilka ćwiczeń gotowych do wydruku. Wszystko jest ze sobą spójne, a ćwiczenia do wydruku oparte są na wiedzy pozyskanej w rozdziale. Program jest również dostosowany do potrzeb dzieci z Ukrainy, które rozpoczynają naukę czytania w języku polskim. 

Druga część programu mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI oparta jest na ćwiczeniach w odczytywaniu wyrazów o różnym stopniu trudności. Dzieci rozpoczynają swoją przygodę od prostych dwusylabowych wyrazów, a następnie przechodzą przez kolejne etapy i coraz trudniejsze ćwiczenia. Na końcu docierają do rozdziałów opartych na odczytywaniu coraz dłuższych tekstów. Program dobrze się sprawdza w pracy z dziećmi, które przeszły przez pierwszą część. 

Moim zdaniem rozpoczynanie przygody od drugiej części programu może okazać się zbyt dużym wyzwaniem dla dzieci, które znają częściowo litery, ale mają problem z czytaniem. Ćwiczenia od samego początku zawierają zmiękczenia oraz dwuznaki, co dla wielu dzieci jest na tym etapie zbyt trudne. Nie zawsze są to wyrazy przydatne w codziennym życiu. Do programu dołączone są ćwiczenia do wydruku, które można wykorzystywać podczas zajęć. Jednak tak jak w przypadku warstwy multimedialnej, czasami te ćwiczenia opierają się na zbyt trudnych wyrazach. Najlepiej sprawdzają się wśród dzieci, które opanowały już wszystkie litery, dwuznaki i zmiękczenia. Sama przejrzystość ćwiczeń, interaktywność i dobór do zainteresowań dzieci są odpowiednie.

Zdecydowanie dużym plusem mTalent jest łatwość obsługi platformy i jej przejrzysty interfejs. Odnajdą się na niej nawet osoby, które na co dzień pracują metodami tradycyjnymi. Osobiście lubię otaczać się technologią i nowoczesnością, dlatego cieszy mnie możliwość dostępu do programów, które służą w mojej codziennej pracy. 

Oprócz zasobów, które są dostępne online w pudełku znajdziemy również gotowe „Wyliczanki Sylabowe” i kilka innych tradycyjnych materiałów edukacyjnych, które można wykorzystać na zajęciach bez użycia elektroniki. Zdecydowanie polecam! 


Barbara Hałat – terapeutka pedagogiczna oraz nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, właścicielka Centrum Edukacyjno-Terapeutycznego „Kropka”, autorka popularnego profilu nauczycielka.i.pies.

Udostępnij post

Inne

artykuły

Jak pracę z programem mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym cz. 1 ocenia terapeutka?

2024-04-03

Białystok, 15.03, Edukacja włączająca w świecie różnorodności kulturowej. Wyzwania polskiej szkoły

2024-03-04

Lublin, 20-21.03, Edukacja Przyszłości

2024-03-04