Programy edukacyjne do nauki w szkole [poradnik dla nauczycieli i dyrektorów]

Nowoczesne programy i zasoby edukacyjne nie tylko ułatwiają pracę nauczyciela, ale pozwalają także zaangażować i zaciekawić współczesnego ucznia. Dlatego każda szkoła wyposażona w tablicę multimedialną lub monitor interaktywny powinna mieć dostęp do takich zasobów. Na co jednak zwrócić uwagę, wybierając programy dla swojej szkoły?

1) Interaktywne i multimedialne zasoby gwarancją angażujących lekcji

Płaskie ilustracje i nudne PDFy nie tylko nie wykorzystują potencjału urządzeń w Twojej klasie, ale także nie są w stanie zaciekawić uczniów. Podczas lekcji korzystaj więc z materiałów, na które składają się prawdziwe interaktywne ćwiczenia i aktywności, takie jak symulacje, trójwymiarowe modele, filmy czy gry edukacyjne. Na rynku dostępne są takie właśnie programy, które dodatkowo kompatybilne są z dowolnymi podręcznikami zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.

2) Technologia: Flash czy HTML5?

Wiele popularnych pozycji edukacyjnych zostało przygotowanych w technologii Flash, która z końcem roku 2020 przestała być wspierana przez producenta – firmę Adobe. Dlatego nowe programy dla szkół oparte są już na środowisku HTML5 (następcy technologii Flash). Kupując oprogramowanie warto zwrócić na to uwagę i wybrać programy przygotowane w HTML5, dzięki czemu szkoła będzie mogła z nich korzystać bez przeszkód przez wiele długich lat. Aby programy Flash działały na komputerach często wymagana jest instalacja dodatkowych komponentów, w przypadku HTML5 nie jest to konieczne. 

Co więcej technologia HTML5 niesie ze sobą dodatkowe korzyści. Z materiałów przygotowanych w tym środowisku można korzystać na praktycznie dowolnym urządzeniu wyposażonym w przeglądarkę internetową. Oznacza to, że z zasobów nauczyciel może korzystać w klasie na tablicy czy monitorze interaktywnym, a także na komputerze, laptopie, tablecie i smartfonie – co jest bardzo pomocne w przypadku edukacji na odległość. Programy stworzone w technologii Flash nie działają na wielu urządzeniach przenośnych, które jak wiadomo są obecnie najczęściej wykorzystywanymi technologiami. 

3) Platforma edukacyjna

Materiały edukacyjne nie muszą być powiązane z żadną platformą edukacyjną, jednak takie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści – korzystanie z nich jest wyraźnie łatwiejsze tak naprawdę już od pierwszego uruchomienia.

Oprogramowanie oparte o platformę edukacyjną często nie wymaga instalacji, ani korzystania z fizycznego nośnika. Dzięki czemu dostęp do zasobów jest natychmiastowy i możliwy z praktycznie dowolnego urządzenia – a nie tylko z komputera, na którym program został zainstalowany. Co więcej takie podejście pozwala zazwyczaj też na korzystanie z raz zakupionego programu przez kilku nauczycieli równolegle, co przekłada się na prawdzie oszczędności.

Platforma edukacyjna pozwala dodatkowo śledzić postępy uczniów oraz znacznie ułatwia proces przesyłania materiałów i oceniania podopiecznych – szczególnie w przypadku zajęć na odległość. Automatyczne ocenianie zadań to wygoda i skrócenie czasu pracy nauczyciela i szybsza informacja zwrotna dla dzieci i młodzieży. 

4) Technologia nie powinna wykluczać 

Wybierając oprogramowanie edukacyjne, należy zadbać, aby dostęp do niego był możliwy nie tylko online, ale też offline. Przykładem takiego podejścia jest dostepna online platforma Dzwonek.pl i powiązana z nią aplikacja mLibro, na którą można pobrać e-podręczniki z Dzwonka w punkcie dostępowym (np. szkolne wi-fi), a następnie uczyć się już bez dostępu do Internetu. Po ponownym połączeniu (uczeń pobiera oprogramowanie w szkole, pracuje w domu bez dostępu do internetu, w szkole znów się łączy) wyniki osiągnięte przez ucznia ulegają synchronizacji w chmurze – czyli nauczyciel otrzymuje raport z całej pracy ucznia.

5) A co jeśli… – bądźmy przygotowani na naukę zdalna/hybrydową

Rok szkolny 2020/21 nauczył nas, że nigdy nie możemy stawiać w 100% na narzędzia wyłącznie zdalne lub wyłącznie stacjonarne. Dlatego przy wyborze oprogramowania warto zwrócić uwagę, czy jego funkcja nie została ograniczona tylko do pracy z tablicą interaktywną albo tylko z komputerem. Niektóre programy oferują podział na lekcje nauczycielskie do prezentacji, tematy do pracy w grupie, czy lekcje uczniowskie służące indywidualizacji nauczania. 

6) Polecane i rekomendowane programy edukacyjne

Multimedialne Pracownie Przedmiotowe – obszerne i kompleksowe materiały edukacyjne dla szkół podstawowych z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia i matematyka. Całość przygotowana jest w technologii HTML5, oparta o platformę edukacyjną Dzwonek.pl. Zasoby są w pełni interaktywne (ćwiczenia, symulacje, filmy, gry edukacyjne), a praca z programem podzielona jest na trzy rodzaje lekcji (materiały prezentacyjne, testy i ćwiczenia dla uczniów).

Interaktywne Plansze Przyrodnicze – inspirowane tradycyjnymi plakatami edukacyjnymi materiały, które wykorzystują interaktywne zasoby do obrazowania uczniom zagadnień przyrodniczych. Zasoby zrealizowane są w środowisku HTML5 i zawierają dodatkowe multimedia: filmy, animacje, symulacje itp., dzięki czemu angażują uczniów. W serii dostępne są programy dla szkół podstawowych z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka i geografia. Są to jedne z najtańszych propozycji na rynku. Pomimo niskiej ceny nauczyciele znajdą tutaj obszerną liczbę nowoczesnych, merytorycznie przygotowanych i atrakcyjnych materiałów. Co ciekawe w każdym opakowaniu mamy gratisowy plakat AR (rozszerzona rzeczywistość) dotyczący wybranych zagadnień (nie wymaga instalowania dodatkowych elementów). 

Wirtualne Laboratoria Przyrodnicze – kompleksowe materiały interaktywne do nauki biologii, chemii, fizyki i geografii na etapie szkoły ponadpodstawowej. Każdy zestaw umożliwia przeprowadzanie angażujących lekcji stacjonarnych oraz zdalnych. Materiały WLP powstały przy współpracy z nauczycielami. Wśród nich znajdują się przede wszystkim różnorodne doświadczenia, a także multimedialne i drukowalne karty pracy oraz interaktywne testy dla uczniów. Programy WLP są bardzo łatwe w użyciu, a praca z nimi możliwa jest na praktycznie dowolnym sprzęcie – komputerze, laptopie, tablecie, tablicy i monitorze interaktywnym.

mTalent – seria programów dla nauczycieli i terapeutów pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Jedne z najnowocześniejszych, a przy tym najobszerniejszych programów tego typu dostępnych na rynku (technologia HTML5). Seria wielokrotnie nagradzana (m.in. finalista Bett Awards 2021, Konkurs Świat Przyjazny Dziecku, BELMA) i walidowana przez licznych specjalistów. Zawiera kilkanaście tytułów – na stronie mTalent.pl można znaleźć obszerne dema do każdego z tematów.

poradnik dla nauczycieli
Udostępnij post

Inne

artykuły

Aktywna Tablica 2024

Aktywna Tablica 2024 – terminy, wzory wniosków i najważniejsze informacje

2024-03-11
mTalent Bett Awards 2024

mTalent po raz drugi z nagrodą Bett Awards (2024)!

2024-02-07
Aktywna Tablica 2024. Co zmieniło się we wniosku?

Aktywna Tablica 2024: Co zmieniło się we wniosku? [aktualizacja: 08.04]

2024-03-26