Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchamia nowy program Cyfrowy Uczeń, który ma na celu rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Dzięki wsparciu finansowemu szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe będą mogły inwestować w nowoczesne technologie – sprzęt, pomoce dydaktyczne oraz narzędzia, w tym te oparte na sztucznej inteligencji.
Program będzie realizowany w latach 2025–2029, a jego całkowity budżet to aż 260 milionów złotych. Warunkiem udziału jest wkład własny organu prowadzącego – minimum 20% wartości zadania, a w przypadku inwestycji nawet 50%.
Kto może skorzystać ze wsparcia?
Beneficjentami programu będą m.in.:
- szkoły podstawowe i ponadpodstawowe,
- przedszkola,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- placówki wychowania pozaszkolnego i oświatowo-wychowawcze,
- ośrodki specjalne i rewalidacyjne.
Dodatkowo wsparcie otrzymają także Centrum Informatyczne Edukacji (CIE) oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE).
UWAGA!
W edycji 2025 roku o dofinansowanie będą mogły się starać:
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- placówki oświatowo-wychowawcze,
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
- młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania, specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,
- ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze.
Jakie kwoty można uzyskać?
Wysokość dofinansowania zależy od liczby uczniów lub wychowanków. Przykładowo:
- przedszkola do 100 dzieci – 15 000 zł,
- szkoły podstawowe do 100 uczniów – 30 000 zł,
- szkoły ponadpodstawowe powyżej 200 uczniów – 60 000 zł.
Maksymalna kwota wsparcia dla placówki to 75 000 zł.
ORE w latach 2025–2028 otrzyma łącznie 5,4 mln zł, a CIE – 44 mln zł.
Co można kupić w ramach dofinansowania?
Dofinansowanie w ramach „Cyfrowego Ucznia” będzie realizowane poprzez cztery moduły: sprzętowy, narzędziowy, szkoleniowo-metodyczny oraz rozwój cyfrowych usług dla edukacji.
W ramach projektu placówki będą mogły więc przeznaczyć środki na bardzo różne potrzeby od doposażenia gabinetów i pracowni w niezbędne sprzęty elektroniczne, poprzez szkolenie personelu aż po oprogramowanie do edukacji, terapii i diagnostyki.
W tym przypadku warto rozważyć zakup nowoczesnych, multimedialnych pakietów edukacyjnych, które nie tylko są zgodne z wymogami kryteriów bezpieczeństwa opisanymi m.in. w Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji (2024–2035) ale też zostały stworzone przez zespół ekspertów z ponad 30 letnim doświadczeniem.
Polecane pomoce i programy dydaktyczne
Jako, że jednym z priorytetów cyfrowej transformacji w polskiej edukacji ma być uwzględnienie szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów, to na uwagę zasługują programy z serii mTalent, które świetnie się sprawdzą w pracy z uczniami ze SPE. Polecamy szczególnie nowości z tej serii m.in.
- Potrafię. Niepełnosprawność intelektualna cz. 1
- Potrafię. Niepełnosprawność intelektualna cz. 2
- Edukacja włączająca (NOWOŚĆ)
W przypadku edukacji i terapii najmłodszych dzieci na etapie przedszkola świetnie sprawdzi się wchodzące w skład tej serii programy pod tytułem:
Poza serią mTalent w placówki wychowania przedszkolnego mogą wziąć pod uwagę również nowe materiały do pracy z wykorzystaniem metody STEAM, przygotowane we współpracy z Fundacją Cyfrowy Dialog, czyli Matę STEAM z interaktywną obudową cyfrową.
Dlaczego to ważne?
Program Cyfrowy Uczeń ma nie tylko unowocześnić szkoły i przedszkola, ale także zwiększyć efektywność nauczania i wyrównać szanse edukacyjne. Dzięki niemu dzieci i młodzież będą mogły rozwijać umiejętności potrzebne w świecie nowych technologii, a nauczyciele zyskają dostęp do narzędzi wspierających dydaktykę.
WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE cyfrowyuczen.com