Opublikowany trzynastego czerwca przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dokument określa podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. W publikacji znajduje się siedem punktów, którymi kierować powinny się placówki edukacyjne podczas realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych.
Siedem punktów dotyczących tegorocznych podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa wygląda następująco:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Jak odpowiedzieć na poszczególne punkty kierunków realizacji polityki oświatowej państwa 2024/2025?
Punkt trzeci rozporządzenia dotyczy wspierania dobrostanu i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Szkoła może zrealizować te postulaty w ramach zajęć o charakterze terapeutycznym lub lekcji godziny wychowawczej. Wsparciem w organizacji takich zajęć mogą być tradycyjne lub multimedialne materiały dydaktyczne, scenariusze zajęć czy karty pracy.
Takim wsparciem jest program Będzie dobrze, czyli przygotowany przez pedagogów i psychologów zestaw interaktywnych i tradycyjnych materiałów dydaktycznych – który powstał w celu kształcenia kompetencji emocjonalno-społecznych oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście sytuacji kryzysowych i traumatycznych.
Punkt piąty kładzie nacisk na nauczanie przedmiotów przyrodniczych, ścisłych i pogłębiania umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. W tym celu nauczyciele mogą wykorzystać narzędzia TiKowe (monitory i tablice interaktywne, komputery, laptopy, tablety) i kompatybilne z nimi oprogramowanie, aby zwiększyć atrakcyjność zajęć i zaangażowanie uczniów podczas lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki.
Na stronie www.naTablice.pl znajduje się informacja na temat polecanych materiałów interaktywnych do nauki przedmiotów ścisłych na etapie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach punktu piątego szkoła zakupić może także programy z serii eduPaka lub postawić na oprogramowanie wykorzystujące wirtualną rzeczywistość z serii eduLabVR.
Punkt siódmy dotyczy zagadnienia nauczania języka polskiego jako obcego wśród uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Ponownie szkoły w tym celu mogą skorzystać tradycyjnych i multimedialnych pomocy dydaktycznych, a w przypadku braku takich pomocy w placówce – zakupić je, powołując się na powyższy dokument opublikowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Placówki edukacyjne, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji, mogą skorzystać z pakietu mTalent Nauka polskiego jako obcego, czyli zestawu interaktywnych ćwiczeń do kształcenia podstaw języka polskiego jako języka obcego na poziomie A1 z elementami A2.