To już ostatnie dni, aby złożyć wniosek w konkursie „Edukacja polonijna – wsparcie nauczania języka polskiego w lokalnych systemach oświaty”, ogłoszonym przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego. Warto – maksymalna kwota dofinansowania projektu to aż 1 000 000 zł (minimum 20 000 zł). Wkład własny nie jest wymagany.
Najważniejsze daty:
-
- termin składania wniosków: do 23.06.2025 r. do godz. 23:00;
-
- planowana data rozstrzygnięcia konkursu: koniec lipca 2025 r.;
-
- okres realizacji przedsięwzięcia: 01.01.2025 – 31.12.2025.
Kto może skorzystać z dofinansowania?
Konkurs skierowany jest do placówek z krajów, w których zarejestrowana jest mniejszość polska, tj. Czech, Litwy, Łotwy, Rumunii, Ukrainy i Białorusi.
Forma i miejsce składania ofert:
Oferty należy składać drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu www.witkac.pl. Z udziału wyłączone są placówki, które otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu „Edukacja polonijna – wsparcie szkół polonijnych za granicą” ogłoszonego 17.03.2025.
Wkład własny nie jest wymagany, można jednak go wnieść – zarówno w formie finansowej, jak i rzeczowej.
📌 Uwaga! W konkursie można złożyć więcej niż jedną ofertę, jednak obowiązuje ograniczenie do jednej oferty na jeden kraj.
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie www.gov.pl
Cel i beneficjenci konkursu
Instytut Rozwoju Języka Polskiego, prowadząc konkurs, dąży do poprawy jakości, atrakcyjności i efektywności nauczania języka polskiego w szkołach i przedszkolach działających w lokalnych systemach oświaty. Wsparciem zostaną objęci nauczyciele języka polskiego oraz dzieci i młodzież o polskich korzeniach z krajów, w których zarejestrowana jest mniejszość polska.
Kto może być beneficjentem konkursu „Edukacja polonijna”?
W konkursie mogą wziąć udział:
- szkoły i przedszkola działające w lokalnych systemach oświaty, z językiem polskim jako językiem nauczania lub z zajęciami z języka polskiego jako języka pochodzenia, zlokalizowane w: Czechach, na Litwie, Łotwie, w Rumunii oraz na Ukrainie;
- szkoły i przedszkola (zarówno w systemie oświaty, jak i społeczne) zlokalizowane na Białorusi; placówki społeczne, które nie otrzymały dofinansowania w konkursie „Edukacja polonijna – wsparcie szkół polonijnych za granicą” (ogłoszonym 17.03.2025), ze względu na odrzucenie oferty z przyczyn formalnych;
- nauczyciele uczący języka polskiego i/lub w języku polskim oraz dzieci uczące się języka polskiego i/lub w języku polskim w wyżej wymienionych placówkach.
Co można zakupić w ramach dofinansowania?
W ramach konkursu można sfinansować m.in.:
- materiały i pomoce dydaktyczne dla uczniów rozpoczynających naukę w szkole lub przedszkolu;
- podręczniki;
- sprzęt biurowy i komputerowy;
- oprogramowanie wspierające funkcjonowanie placówek;
- oprogramowanie wspierające proces edukacyjny;
- książki do bibliotek szkolnych i przedszkolnych.
Na co można przeznaczyć środki z dotacji?
Dofinansowanie może być przeznaczone na:
- bieżące funkcjonowanie szkół i przedszkoli polonijnych;
- organizację wydarzeń szkolnych, m.in. jubileuszy, uroczystości państwowych oraz związanych z polskimi tradycjami i świętami;
- podnoszenie kwalifikacji nauczycieli;
- wynagrodzenia dla nauczycieli, pedagogów i logopedów za realizację i/lub organizację zajęć dodatkowych;
- wsparcie uczniów osiągających wybitne wyniki w nauce lub znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
- wyjazdy uczniów na tzw. „zieloną szkołę” do Polski;
- organizację wizyt studyjnych nauczycieli polonijnych w polskich szkołach.
Pomysły na programy edukacyjne w ramach konkursu „Edukacja polonijna”
Szkoły i przedszkola polonijne mają ograniczony czas na wybór pomocy edukacyjnych, które można zakupić w ramach dostępnych grantów. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie oprogramowania z serii mTalent, które sprawdzi się w codziennej pracy tych placówek.
Szczególnie polecamy program Nauka polskiego jako obcego, opracowany z myślą o dwóch grupach wiekowych: klasach I–III oraz IV–VIII. To narzędzie wspiera dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz uczniów słabo znających język polski.
W nauce czytania pomocne będą programy: Czytanie SY-LA-BA-MI, Czytanie. Litery oraz Czytanie ze zrozumieniem, wspomagające rozwój podstawowych umiejętności językowych.
W przypadku uczniów dwujęzycznych, dla których trudność stanowią pisanie i ortografia, polecamy programy Trudności w pisaniu oraz Ortografia, które wspierają rozwój kompetencji językowych.
W konkursie „Edukacja polonijna” przewidziano również możliwość realizacji zajęć logopedycznych. W tym zakresie rekomendujemy serię Zajęcia logopedyczne, a także programy wspomagające pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: Afazja i Opóźniony Rozwój Mowy.