LaboLAB: eksperymenty, które powstają w głowach uczniów [opinie i recenzja]

Prezentujemy poniżej recenzję i opinię o zestawie LaboLAB, którą napisała nauczycielka i dyrektorka szkoły podstawowej – Pani Małgorzata Rabenda. Zestaw wykorzystywany był w Szkole Podstawowej nr 2 w Lubsku, a także posłużył jako jedna z głównych atrakcji organizowanego tamże Festiwalu Nauki. Zapraszamy do lektury!


 

Połowa czerwca, na dworze upał, a my w Szkole podstawowej nr 2 w Lubsku przygotowujemy Festiwal Nauki. Wielkie, zielone pudło szybko wzbudziło zainteresowanie uczniów. Nie mogli doczekać się, co znajdą w środku. Po otwarciu, największe zainteresowanie wzbudziły sprężyny Slinky – „fajna zabawka” i pojemnik z opiłkami żelaza – „a co tam jest?”. Ponieważ to dzieciaki miały podczas festiwalu pokazywać różne doświadczenia swoim kolegom i koleżankom, a także dorosłym gościom, daliśmy im pełną swobodę w przygotowaniu stanowisk.

Zestaw LaboLAB, to nie tylko skrzynka z „zabawkami”, to przede wszystkim metodyka nauczania oparta o model 5E (tłumaczenie z ang. zaangażowanie, poszukiwanie/badanie, wyjaśnianie, zastosowanie, ewaluacja). W modelu lekcji 5E uczeń jest badaczem, a nauczyciel osobą, która stwarza sytuacje i daje możliwości do prowadzenia badań.

W naszym przypadku, zaciekawienie zestawem wywołało pytania uczniów. „Po co w szkole taka sprężyna? Czego taka sprężyna może nauczyć? Co jest w tym pojemniku? Co to są opiłki żelaza i co z nimi można zrobić?”. Mieliśmy dwa wyjścia – przewertować obszerny przewodnik dla nauczyciela, który jest dołączony do zestawu i narzucić uczniom wykonanie opisanych w nim doświadczeń lub pozostawić im pełną swobodę w wymyślaniu i przeprowadzaniu własnych eksperymentów. Wybraliśmy wariant drugi, czyli scaffolding (budowanie rusztowania). Uczniowie wykorzystali to, co już wiedzieli i na tej podstawie wymyślali nowe doświadczenia, wykonywali je, obserwowali i wyciągali wnioski. Szukali naukowych potwierdzeń tego, co zaobserwowali, by wyjaśnić uczestnikom festiwalu, jakie zjawiska i oddziaływania zachodzą podczas „zabawy” ze sprężyną czy opiłkami żelaza. Uczniowie sami zauważyli, że magnesy pierścieniowe nie mają oznaczonych biegunów, a magnesy sztabkowe mają. Zaczęli sprawdzać, w jaki sposób zachowują się opiłki żelaza rozsypane na kartce pod którą leży magnes pierścieniowy. Porównując układ opiłków z układem wokół magnesu sztabkowego, szybko wyznaczyli bieguny magnesu pierścieniowego.

Uczniowie sami postawili pytanie badawcze na podstawie obserwacji z życia. W drodze dyskusji, zaplanowali i wykonali serię doświadczeń, porównali wyniki i sformułowali tezę. Poszukując potwierdzenia swojej tezy w internecie, znaleźli informacje o tym, jak wykonać lewitujące przedmioty.

Podczas trwania festiwalu powstało spontanicznie nowe stanowisko, na którym można było badać zmiany w ruchu samochodzików, tarcie i bezwładność. Wagi sprężynowe i miniaturowe modele samochodów wciągnęły w zabawę dorosłych, którzy mieli okazję przypomnieć sobie prawa fizyki i pochwalić się ich znajomością przy dzieciach.

Takie podejście do nauki jest wysoce pożądane na każdej lekcji i w każdej szkole. Człowiek kierowany ciekawością, chęcią poznania i wyjaśnienia uczy się z własnej woli, ma motywację wewnętrzną. Tym samym nie trzeba wobec niego stosować zewnętrznych czynników motywujących, opartych często na nagrodach i karach.

Przewodnik LaboLAB poza szczegółowym opisem każdych zajęć, zawiera propozycje oceny stopnia realizacji konkretnych celów lekcji oraz umiejętności określanych jako kompetencje XXI wieku. Zasady oceniania zaproponowane w poradniku spełniają wszystkie kryteria oceny wspierającej rozwój ucznia. Punktem wyjścia jest zawsze zadanie badawcze, które służy nauczycielowi do ustalenia poziomu wiedzy uczniów z określonego tematu. Dołączone karty obserwacji z zadaniami praktycznymi oraz pytaniami kluczowymi ułatwiają ocenianie przyrostu wiedzy i umiejętności, bazują na ocenianiu kształtującym. Polecenia na kartach pracy są precyzyjne, a ich język dostosowany do wieku uczniów. Zadania zachęcają do współpracy i dyskusji.

Dodatkowo, w zestawie znajdziemy tabelę z ogólnymi kryteriami oceny słabych i mocnych stron ucznia. Narzędzie może być z powodzeniem wykorzystane na innych przedmiotach i w przypadku uczniów z trudnościami może być analizowane podczas spotkań zespołów nauczycieli w celu podjęcia działań wspierających i dostosowania wymagań. Dużym ułatwieniem dla nauczyciela są zawarte w poradniku strategie indywidualizacji oraz wskazówki dydaktyczne. Dzięki nim możemy z góry przewidzieć trudności mogące pojawić się w czasie lekcji i w odpowiedni sposób się do nich przygotować lub zapobiec ich wystąpieniu.

Pracując z zestawem LaboLAB: Siły i oddziaływania, uczniowie mają do czynienia z różnymi tabelami i wykresami. Uczą się zbierać, organizować i analizować dane, również te uzyskane z pomiarów i obserwacji podczas zadań praktycznych i symulacji zamieszczonych na platformie edukacyjnej. Podczas symulacji dodatkowo manipulują wartościami zmiennych, takich jak siła czy masa, co pozwala w jeszcze bardziej obrazowy sposób utrwalić zasady fizyki.

Nowoczesne podejście do nauczania wzmacniają załączniki dotyczące nauki w serwisach informacyjnych oraz wykorzystania tekstów źródłowych. Na podstawie załączonej tabeli z kryteriami uczniowie mogą ocenić wiarygodność artykułu znalezionego w sieci i zdecydować, na ile jest on wiarygodny. W podręczniku dla ucznia są zamieszczone krótkie teksty naukowe mające na celu rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Czcionka tekstu jest duża, słowa kluczowe są wyróżnione kolorem, a grafika jest odpowiednio dobrana do treści i stanowi uzupełnienie informacji. Nauczyciel w poradniku znajdzie wskazówki, jak uczyć uczniów pracy z tekstem, jak tworzyć mapy myśli, bazując na wyróżnionych słowach-kluczach i w jaki sposób konstruować pytania problemowe na bazie nowo zdobytych informacji. Pytania mogą być zadane specjaliście w danej dziedzinie w ramach spotkań z doradztwa zawodowego.

Podsumowując zestaw LaboLAB: Siły i oddziaływania to przede wszystkim nowoczesne podejście do nauczania oparte na konstruktywistycznych modelach 5E, PBL (metoda problemowa), design thinking (myślenie projektowe) oraz STEM (łączenie w procesie edukacji nauk przyrodniczych z technologią, inżynierią i matematyką). Bogata obudowa dydaktyczna pozwala na realizację ciekawych lekcji każdemu nauczycielowi, nawet jeśli nie jest on specjalistą z danej dziedziny. Mnogość materiałów zamieszczonych na dedykowanej platformie e-learningowej Dzwonek.pl (dawniej mInstructor) pozwala na szeroko rozumianą indywidualizację pracy w zależności od preferencji i potrzeb uczniów. Realizując zajęcia z zestawem LaboLAB, rozwijamy kompetencje kluczowe uczniów, kształtujemy strategie czytelnicze i umiejętność krytycznego myślenia. Pracę ułatwia bogata zawartość „dużego, zielonego, pudełka”, w którym znajdziemy proste i bezpieczne pomoce dydaktyczne dla grupy około 30 uczniów. Większość materiałów z zestawu w przypadku zużycia lub zniszczenia, można zastąpić innymi bez specjalnych nakładów finansowych. Dzięki temu przez kilka kolejnych lat możemy cieszyć się nowoczesnym, mobilnym laboratorium badawczym, przygotowując jednocześnie uczniów do życia w szybko zmieniającej się rzeczywistości.

 

Autor:  Małgorzata Rabenda
Nauczycielka i dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku, konsultant merytoryczny, trener i coach, autorka programów szkoleniowych z zakresu wdrażania nowych technologii i kształtowania kompetencji kluczowych, należy do grupy Superbelfrzy RP.

Udostępnij post

Inne

artykuły

Jak zorganizować przestrzeń do nauki w domu, by sprzyjała koncentracji i kreatywności?

2025-08-04
Baner informujący o III edycji grantów dla SCWEW. Baner posiada białe tło z lewej strony, a na nim napisy: III edycja Grantów dla SCWEW, ponad 700 tys. zł na placówkę. Złóż wniosek do 13.10.2025 r. Po prawej stronie znajdje się obracek przedstawiajacy uśmiechniętego chłopca, który trzyma duży ołówek. Wokół chłopca stoją różne zwierzęta min. kot i żyrafa.

III edycja grantów dla SCWEW – wartość dofinansowania dla jednej placówki to ponad 700 tys. zł

2025-09-24
rozpoczęcie projektu LabOOOratorium z programami mTalent w przedszkolu

Z mTalent w przedszkolu! Projekt w ramach LabOOOratorium

2025-10-23