Od 2025 roku zachodzą duże zmiany w finansowaniu oświaty. Nowe regulacje MEN pozwalają otrzymać większe środki dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sprawdź, jak nowe przepisy wpłyną na Twoją placówkę.
Od 1 stycznia 2025 r. dotychczasowa subwencja oświatowa zostanie zastąpiona tzw. „kwotą potrzeb oświatowych”. Regulacje te wprowadza rozporządzenie Ministra Edukacji z 18 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 193).
Nowe przepisy przewidują, że całościowa pula środków – ustalona na 102,7 mld zł – zostanie podzielona między samorządy według algorytmu, który uwzględnia m.in. typy szkół i placówek, liczbę uczniów (w tym przedszkolaków) oraz stopień awansu zawodowego nauczycieli.
Podstawą obliczeń jest tzw. standard A – kwota przypisana na jednego ucznia, różnicowana za pomocą wag odzwierciedlających specyfikę placówek i potrzeby uczniów. Jednym z kluczowych elementów reformy jest wzrost tzw. standardu A, czyli kwoty bazowej przeznaczonej na jednego ucznia. W 2025 roku wartość ta wzrasta o 5,4% (ok. 486 zł) i wynosi 9 477 zł.
Najważniejsze zmiany?
W porównaniu z wcześniejszymi przepisami wprowadzono m.in.:
- Korekty wskaźników związanych z liczbą uczniów.
- Zmianę zasad finansowania uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Ujęcie w systemie finansowania Branżowych Centrów Umiejętności.
- Oddzielenie finansowania szkół policealnych stacjonarnych i zaocznych.
- Uaktualnienie wag dotyczących zatrudnienia specjalistów i zawodów szkolnictwa branżowego.
- Zrównanie finansowania uczniów mniejszości niemieckiej z innymi mniejszościami.
- Podwyższenie wagi dla klas dwujęzycznych (polski + język mniejszości).
- Wprowadzenie wag dla dzieci do 5. roku życia w przedszkolach.
- Zmiany w indeksie zamożności gmin.
- Ustalenie nowych zasad uwzględniania danych statystycznych (średniookresowo).
- Obniżenie wagi P108 (świadczenie na start, wcześniej P93).
Czytaj więcej: https://www.learnetic.pl/zmiany-w-finansowaniu-zadan-edukacyjnych-czesc-oswiatowa-subwencji-ogolnej-od-2025/
Ważne! Pamiętaj o IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny)
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który zawiera m.in. sposoby dostosowania wymagań i metody pracy, w tym wykorzystywane pomoce i programy edukacyjno-terapeutyczne.
Aby rozliczyć zakupy z dotacji podręcznikowej lub “Kwoty potrzeb oświatowych” (która zastąpiła subwencję), trzeba uwzględnić je w IPET jako wydatki na potrzeby ucznia z orzeczeniem.
Zmiana sposobu naliczania kwot dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Rozporządzenie ze stycznia 2025 roku wprowadza zmiany w dotychczasowym sposobie naliczania dotacji dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Są to:
- Wyższe kwoty dla wszystkich uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w związku ze wzrostem kwoty tzw. standardu A.
- Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w związku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w związku z niepełnosprawnością ruchową, afazją – wagi pozostają bez zmian.
- Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach integracyjnych – wagi pozostają bez zmian (9,5).
- Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach specjalnych – wagi zwiększają się z 9,5 na 10.
- Największa zmiana dotyczy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach ogólnych – w tym przypadku wielkość wagi została powiązana z ilością godzin wsparcia udzielonego uczniowi w tygodniu.
Finansowanie w oparciu o ilość godzin wsparcia udzielonego uczniowi – zasady
Szkoły publiczne i niepubliczne zobowiązane są do wypełniania ilości godzin udzielonych uczniowi w SIO (System Informacji Oświatowej). To właśnie na tej podstawie w przypadku uczniów ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością sprzężoną w nowym systemie mają być wyliczane kwoty finansowania. Zmiana ta dotyczy uczniów przebywających w oddziałach ogólnych.
Godziny wsparcia – co to jest?
Pod pojęciem godziny wsparcia występują:
- zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie lub w grupie do 5 uczniów wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane indywidualnie i wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane w grupie i wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (Uwaga! W przypadku zajęć rewalidacyjnych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanych w grupie 1 godzina takich zajęć równa się ½ godziny wsparcia);
- zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne realizowane z udziałem dodatkowej kadry:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną
- specjalisty zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną
- pomocy nauczyciela zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną
(Uwaga! W przypadku gdy powyższa kadra obejmuje wsparciem więcej niż jednego ucznia, godzinę ich pracy należy podzielić i rozpisać w SIO proporcjonalnie dla każdego z tych uczniów)
Wagi w zależności od liczby godzin wsparcia
Ustawodawca przewidział różne wielkości wag w zależności od sumarycznej ilości godzin wsparcia w tygodniu jaką uczniowie ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością sprzężoną będą otrzymywali w danej placówce.
W przypadku gdy uczeń w oddziale ogólnym otrzymuje:
- 0 godzin – waga równa się 0 co oznacza, że na tego ucznia nie ma zwiększonej puli środków
- <=2 godzin – waga to 1,5, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 1,5 (9 477 zł x 1,5= 14 215 zł)
- >2 do <=5 godzin – waga to 3,6, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 3,6 (9 477 zł x 3,6 = 34 117 zł)
- >5 do <=10 godzin – waga to 7,1, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 7,1 (9 477 zł x 7,1 = 67 287 zł)
- >10 – waga to 9,5, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 9,5 (9 477 zł x 9,5 = 90 031 zł)
Czy po zmianach środki można wydać wyłącznie na pracę nauczycieli, specjalistów i pomocy nauczyciela realizujących godziny wsparcia?
Odpowiedź brzmi nie! Ministerstwo nie zmieniło interpretacji dotyczącej celu przeznaczenia tych środków tzn.:
- w dalszym ciągu dodatkowe kwoty wynikające z potrzeb oświatowych na uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy wykorzystać na uczniów z tym orzeczeniem. Zasada ta dotyczy całego samorządu nie tylko placówek;
- w przypadku szkół dotowanych zwiększone środki muszą być wykorzystane w całości na potrzeby uczniów z orzeczeniem.
UWAGA! Zwiększone środki trzeba wykorzystać na realizację zaleceń z orzeczeń o niepełnosprawności, i/lub IPET oraz na zapewnienie warunków do realizacji tych zaleceń.
Polecane programy edukacyjne 2025
Seria mTalent to doskonałe narzędzie wspierające pracę z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie edukacji przedszkolnej i szkolnej. To nowoczesne, wielokrotnie wyróżniane materiały, opracowane przez ekspertów, które od lat skutecznie pomagają polskim pedagogom specjalnym, nauczycielom i specjalistom w codziennej pracy zarówno podczas realizacji codziennych lekcji jak i w ramach dodatkowych zajęć np. rewalidacyjnych.
Polecamy szczególnie NOWOŚCI z naszej oferty przygotowane z myślą o uczniach ze SPE:
- Potrafię. Niepełnosprawność intelektualna cz. 1 (NOWOŚĆ 2025)
- Potrafię. Niepełnosprawność intelektualna cz. 2 (NOWOŚĆ 2025)
- Edukacja włączająca (NOWOŚĆ 2025)
- Trening umiejętności społecznych
- Wczesne wspomaganie rozwoju