Kwota potrzeb oświatowych zastępuje subwencję oświatową. Zobacz, co się zmienia

Od 2025 roku zachodzą duże zmiany w finansowaniu oświaty. Nowe regulacje MEN pozwalają otrzymać większe środki dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sprawdź, jak nowe przepisy wpłyną na Twoją placówkę.

Od 1 stycznia 2025 r. dotychczasowa subwencja oświatowa zostanie zastąpiona tzw. „kwotą potrzeb oświatowych”. Regulacje te wprowadza rozporządzenie Ministra Edukacji z 18 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 193).

Nowe przepisy przewidują, że całościowa pula środków – ustalona na 102,7 mld zł – zostanie podzielona między samorządy według algorytmu, który uwzględnia m.in. typy szkół i placówek, liczbę uczniów (w tym przedszkolaków) oraz stopień awansu zawodowego nauczycieli.

Podstawą obliczeń jest tzw. standard A kwota przypisana na jednego ucznia, różnicowana za pomocą wag odzwierciedlających specyfikę placówek i potrzeby uczniów. Jednym z kluczowych elementów reformy jest wzrost tzw. standardu A, czyli kwoty bazowej przeznaczonej na jednego ucznia. W 2025 roku wartość ta wzrasta o 5,4% (ok. 486 zł) i wynosi 9 477 zł.

Najważniejsze zmiany?

W porównaniu z wcześniejszymi przepisami wprowadzono m.in.:

  1. Korekty wskaźników związanych z liczbą uczniów.
  2. Zmianę zasad finansowania uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
  3. Ujęcie w systemie finansowania Branżowych Centrów Umiejętności.
  4. Oddzielenie finansowania szkół policealnych stacjonarnych i zaocznych.
  5. Uaktualnienie wag dotyczących zatrudnienia specjalistów i zawodów szkolnictwa branżowego.
  6. Zrównanie finansowania uczniów mniejszości niemieckiej z innymi mniejszościami.
  7. Podwyższenie wagi dla klas dwujęzycznych (polski + język mniejszości).
  8. Wprowadzenie wag dla dzieci do 5. roku życia w przedszkolach.
  9. Zmiany w indeksie zamożności gmin.
  10. Ustalenie nowych zasad uwzględniania danych statystycznych (średniookresowo).
  11. Obniżenie wagi P108 (świadczenie na start, wcześniej P93).

Czytaj więcej: https://www.learnetic.pl/zmiany-w-finansowaniu-zadan-edukacyjnych-czesc-oswiatowa-subwencji-ogolnej-od-2025/

Ważne! Pamiętaj o IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny)

Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który zawiera m.in. sposoby dostosowania wymagań i metody pracy, w tym wykorzystywane pomoce i programy edukacyjno-terapeutyczne.
Aby rozliczyć zakupy z dotacji podręcznikowej lub “Kwoty potrzeb oświatowych” (która zastąpiła subwencję), trzeba uwzględnić je w IPET jako wydatki na potrzeby ucznia z orzeczeniem.

Zmiana sposobu naliczania kwot dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

Rozporządzenie ze stycznia 2025 roku wprowadza zmiany w dotychczasowym sposobie naliczania dotacji dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Są to:

  • Wyższe kwoty dla wszystkich uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w związku ze wzrostem kwoty tzw. standardu A.
  • Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w związku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w związku z niepełnosprawnością ruchową, afazjąwagi pozostają bez zmian.
  • Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach integracyjnych – wagi pozostają bez zmian (9,5).
  • Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach specjalnychwagi zwiększają się z 9,5 na 10
  • Największa zmiana dotyczy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) lub niepełnosprawność sprzężoną w oddziałach ogólnych – w tym przypadku wielkość wagi została powiązana z ilością godzin wsparcia udzielonego uczniowi w tygodniu. 

Finansowanie w oparciu o ilość godzin wsparcia udzielonego uczniowi – zasady

Szkoły publiczne i niepubliczne zobowiązane są do wypełniania ilości godzin udzielonych uczniowi w SIO (System Informacji Oświatowej). To właśnie na tej podstawie w przypadku uczniów ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością sprzężoną w nowym systemie mają być wyliczane kwoty finansowania. Zmiana ta dotyczy uczniów przebywających w oddziałach ogólnych. 

Godziny wsparcia – co to jest?

Pod pojęciem godziny wsparcia występują:

  • zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie lub w grupie do 5 uczniów wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane indywidualnie i wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane w grupie i wynikające z zapisów IPET oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (Uwaga! W przypadku zajęć rewalidacyjnych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanych w grupie 1 godzina takich zajęć równa się ½ godziny wsparcia);
  • zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne realizowane z udziałem dodatkowej kadry:
  1. nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną
  2. specjalisty zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną
  3. pomocy nauczyciela zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną

(Uwaga! W przypadku gdy powyższa kadra obejmuje wsparciem więcej niż jednego ucznia, godzinę ich pracy należy podzielić i rozpisać w SIO proporcjonalnie dla każdego z tych uczniów)

Wagi w zależności od liczby godzin wsparcia

Ustawodawca przewidział różne wielkości wag w zależności od sumarycznej ilości godzin wsparcia w tygodniu jaką uczniowie ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością sprzężoną będą otrzymywali w danej placówce. 

W przypadku gdy uczeń w oddziale ogólnym otrzymuje:

  • 0 godzin – waga równa się 0 co oznacza, że na tego ucznia nie ma zwiększonej puli środków
  • <=2 godzin – waga to 1,5, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 1,5 (9 477 zł x 1,5= 14 215 zł)
  • >2 do <=5 godzin – waga to 3,6, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 3,6 (9 477 zł x 3,6 = 34 117 zł)
  • >5 do <=10 godzin – waga to 7,1, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 7,1 (9 477 zł x 7,1 = 67 287 zł)
  • >10 – waga to 9,5, co oznacza, że należy kwotę standardu A przemnożyć przez 9,5 (9 477 zł x 9,5 = 90 031 zł)

Czy po zmianach środki można wydać wyłącznie na pracę nauczycieli, specjalistów i pomocy nauczyciela realizujących godziny wsparcia?

Odpowiedź brzmi nie! Ministerstwo nie zmieniło interpretacji dotyczącej celu przeznaczenia tych środków tzn.: 

  • w dalszym ciągu dodatkowe kwoty wynikające z potrzeb oświatowych na uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy wykorzystać na uczniów z tym orzeczeniem. Zasada ta dotyczy całego samorządu nie tylko placówek;
  • w przypadku szkół dotowanych zwiększone środki muszą być wykorzystane w całości na potrzeby uczniów z orzeczeniem.

UWAGA! Zwiększone środki trzeba wykorzystać na realizację zaleceń z orzeczeń o niepełnosprawności, i/lub IPET oraz na zapewnienie warunków do realizacji tych zaleceń. 

Polecane programy edukacyjne 2025

Seria mTalent to doskonałe narzędzie wspierające pracę z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie edukacji przedszkolnej i szkolnej. To nowoczesne, wielokrotnie wyróżniane materiały, opracowane przez ekspertów, które od lat skutecznie pomagają polskim pedagogom specjalnym, nauczycielom i specjalistom w codziennej pracy zarówno podczas realizacji codziennych lekcji jak i w ramach dodatkowych zajęć np. rewalidacyjnych. 

Polecamy szczególnie NOWOŚCI z naszej oferty przygotowane z myślą o uczniach ze SPE:

Udostępnij post

Inne

artykuły

Baner reklamujący konkurs pn. Edukacja polonijna. Na grafice przedstawone jest zdjęcie dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym stojących przy interaktywnej tablicy. Na tym tle umieszczono w lewym dolnym roku jasnofioletową chmurkę, a na niej tekst: "Konkurs MP. Edukacja polonijna. Wsparcie języka polskiego w lokalnych systemach oświaty."

Od 20 tys. do nawet 1 mln zł dla polskich szkół i przedszkoli za granicą. Sprawdź konkurs pn. „Edukacja polonijna”.

2025-06-20
sprawdź nowoczesną edukację w VR z programem EduLabVR

Jak może wyglądać edukacja w VR? [wideo]

2025-06-23

Jak zorganizować przestrzeń do nauki w domu, by sprzyjała koncentracji i kreatywności?

2025-08-04