Jak zrobić ciekawy konkurs dla uczniów, czyli Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Informatyki

Jak przeprowadzić atrakcyjny konkurs dla uczniów, który wyjdzie poza szkolne ramy i stanie się ważnym wydarzeniem lokalnym? Osoby, które szukają odpowiedzi na to pytanie często skłaniają się do myślenia o stacjonarnych wydarzeniach, które wymagają zaangażowania komisji egzaminacyjnej, zajęcia auli, zgrania szkół i kurierów dostarczających zalakowane koperty z zadaniami, znalezienia zielonego obrusu oraz wszystkich innych elementów, które w naszych wyobrażeniach składają się na szkolne zawody badające wiedzę uczniów (czytaj: nie lada wyzwanie logistyczne).

O tym, że forma sprawdzania umiejętności i współzawodnictwa może być dużo przystępniejsza – zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów oraz innych zaangażowanych osób – przekonali się nie tylko uczestnicy Międzynarodowego Konkursu Bóbr, który zakończył się 16 listopada, lecz także młodzież z województwa kujawsko-pomorskiego. Wszystko dzięki inicjatywie bydgoskiego kuratora oświaty, który zdecydował się na organizację międzyszkolnego konkursu informatycznego. Jego uczestnicy mieli, jak możemy przeczytać na stronie konkursu, wykazać się wiadomościami i umiejętnościami obejmującymi treści nauczania – wymagania szczegółowe Podstawy programowej kształcenia ogólnego w części dotyczącej przedmiotu informatyka na III etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem algorytmiki (środowisko programistyczne – Scratch), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 30 sierpnia 2012 r. poz. 977) oraz wiadomościami i umiejętnościami poszerzającymi treści nauczania podstawy programowej, jak również ukazywaniem korelacji w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych.
Choć dla humanistów powyższy tekst może nie wyglądać zbyt przyjaźnie, to uczniowie podeszli do sprawy z wielką otwartością. W pierwszej edycji konkursu, jaką mieliśmy przyjemność organizować na platformie mCourser.pl w ubiegłym roku wzięło udział kolejno:

  • Etap szkolny
    93 szkoły
    890 uczniów
  • etap rejonowy
    57 szkoły
    253 uczniów
  • etap wojewódzki
    29 szkoły
    77 uczniów

W tym roku liczba szkół zarejestrowanych do konkursu na etapie szkolnym była większa o ponad 100% (dokładnie 198 szkół zgłoszonych!). Z niecierpliwością czekamy na dane z etapu rejonowego (15 grudnia 2017) oraz wojewódzkiego (27 luty 2018).

 

Udostępnij post

Inne

artykuły

Projekt SCWEW

Ponad 100 tys. zł na zakup pomocy edukacyjnych dla 285 SCWEW na terenie Polski

2025-06-09

Toruń, 1-3.07, Informatyka w edukacji

2025-06-03

Zakopane, 6-8.10, Kongres OSKKO

2025-06-03