Edukacyjna Rewolucja tuż za rogiem. Co niesie ze sobą „Reforma26”?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) postawił kropkę nad i w pracach nad fundamentalną zmianą polskiego systemu edukacji. Projekty nowych podstaw programowych, obejmujące zarówno przedszkola, jak i szkoły podstawowe, są już gotowe i po przejściu recenzji trafiły do Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), gdzie czeka je proces legislacyjny.

Start od września 2026 – wprowadzanie zmian etapami

Choć „Reforma26” brzmi jak jednorazowe tąpnięcie, w rzeczywistości jest to długoterminowy plan. W życie wejdzie stopniowo, a pierwsze etap czeka nas od 1 września 2026 roku. Wówczas nowe zasady zaczną obowiązywać w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej. Pełne wdrożenie zmian ma zakończyć się dopiero w 2030/2031 roku, kiedy to uczniowie najstarszych klas szkoły podstawowej będą zdawali nowy egzamin ósmoklasisty.

Harmonogram:

  • 1 września 2026 – przedszkole, I i IV klasa szkoły podstawowej
  • 1 września 2027 – II i V klasa szkoły podstawowej
  • 1 września 2028 – III i VI klasa szkoły podstawowej
  • 1 września 2029 – VII klasa szkoły podstawowej
  • 1 września 2030 – VIII klasa szkoły podstawowej

Cele MEN: Spójność, praktyka i Profil Absolwenta

Nad kształtem nowych dokumentów pracowało grono 200 ekspertów, w tym pedagodzy, nauczyciele akademiccy i przedstawiciele organizacji pozarządowych. MEN wyznaczyło kilka kluczowych kierunków reformy, które mają przenieść edukację na wyższy poziom:

  • Wspólny Fundament: wprowadzenie spójnej, ogólnej części podstawy programowej dla wszystkich etapów.
  • Urealnienie Treści: dopasowanie zakresu materiału do faktycznych potrzeb uczniów, czasu lekcyjnego i wymagań egzaminacyjnych.
  • Kompetencje Przyszłości: skupienie się na rozwoju kompetencji przekrojowych i zwiększaniu sprawczości uczniów.

Najważniejszą nowością jest jednak Profil Absolwenta i Absolwentki. Ten dokument, stanowiący swoisty drogowskaz, precyzuje kluczowe kompetencje i wartości, które mają towarzyszyć uczniom na każdym etapie kształcenia, jasno wyznaczając cel edukacji – lepsze przygotowanie młodych ludzi do życia w społeczeństwie i na rynku pracy.


Zakres zmian: Od przyrody po informatykę

Projekty nowych podstaw programowych obejmują niemal wszystkie przedmioty nauczane w szkole podstawowej. Pełen wachlarz dokumentów, jest dostępny publicznie:

Co się zmieni w przedszkolu?

Nowa podstawa programowa do edukacji przedszkolnej wprowadza ważne zmiany m.in. katalog kompetencji fundamentalnych i przekrojowych, a także rozszerza listę kluczowych osiągnięć na koniec wychowania przedszkolnego do 9 obszarów:

  • społecznego,
  • osobistego,
  • językowego,
  • matematycznego,
  • przyrodniczego,
  • technicznego,
  • cyfrowego,
  • artystycznego,
  • ruchowego.

Jedną z nowości jest wprowadzenie do katalogu kompetencji fundamentalnych umiejętności cyfrowych w tym zwłaszcza, jak wyjaśnia Małgorzata Barańska „zdolność bezpiecznego i krytycznego korzystania z technologii cyfrowych”. Nowa podstawa określa również – zgodnie z profilem absolwenta określonym przez MEN – potrzebę rozwijania sprawczości dzieci. 

Małgorzata Barańska, współautorka nowej podstawy natomiast uspokaja „To nie jest tak, że te kompetencje zostaną ukształtowane ostatecznie w przedszkolu. Chodzi o to, że te kompetencje, o których tu jest mowa, mają być kształtowane przez cały okres bycia dziecka, a potem już młodego człowieka w systemie edukacji”.

Uwaga!
19 listopada do konsultacji społecznych zostały skierowane pierwsze projekty podstaw programowych, w tym do wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Czas na zgłaszanie uwag mija 18 grudnia 2025 r. Wszelkie sugestie można przesyłać za pośrednictwem specjalnego formularza kontaktowego dostępnego pod linkiem:
https://ankiety-sio.men.gov.pl/index.php?r=survey/index&sid=491667&newtest=Y&lang=pl

Obejrzyj nagranie szkolenia autorstwa Małgorzaty Barańskiej i Magdaleny Łyszkowskiej – współautorek nowej podstawy programowej – pt. „Nowa podstawa programowa w przedszkolu – kluczowe zmiany, które warto znać”.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź źródła!

Projekty podstaw programowych oraz szczegółowe informacje o postępach prac są dostępne bezpośrednio na stronach Ministerstwa i IBE:

Udostępnij post

Inne

artykuły

aktualizacja logotestów, czyli interaktywnych kwestionariuszy do badań przesiewowych

Nadeszło nowe – zaktualizowane LogoTesty są już gotowe!

2025-11-20

Gdańsk, 27.11, BeZee

2025-11-17
rozpoczęcie projektu LabOOOratorium z programami mTalent w przedszkolu

Z mTalent w przedszkolu! Projekt w ramach LabOOOratorium

2025-10-23