Od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych obowiązuje nowy przedmiot edukacja zdrowotna obejmujący nie tylko aspekty fizyczne, lecz również psychiczne, społeczne i środowiskowe zdrowia ucznia. Celem tego przedmiotu jest wyposażenie młodych ludzi w wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające świadomie i odpowiedzialnie dbać o swoje zdrowie oraz relacje z innymi.
W tej perspektywie programy wspierające rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych, radzenie sobie z trudnościami czy kryzysami stają się nie tylko dodatkiem, ale potencjalnie integralną częścią wykorzystywanych narzędzi dydaktycznych. Jednym z takich programów jest Będzie dobrze.
Czym jest program Będzie dobrze?
Program Będzie dobrze to zestaw materiałów dydaktycznych — zarówno multimedialnych, jak i tradycyjnych — opracowanych przez pedagogów i psychologów, który wspiera rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów i dba o ich dobrostan.
Materiał jest dostosowany do pracy z uczniami w starszych klasach szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej. Program Będzie dobrze wspiera zarówno pracę indywidualną, jak i grupową.

Zakres tematyczny i struktura
Program zawiera dwa bloki tematyczne:
- 30 zagadnień społecznych i emocjonalnych, takich jak: dyskryminacja, netykieta, hejt/cyberprzemoc, trolling, fake news, emocje, asertywność, depresja, uzależnienia, autorytety, sukces, wolność, system wartości itp.
- 10 zagadnień specjalistycznych związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wyzwaniami psychospołecznymi, np.: efekty pandemii, izolacja, emocje na skraju, dobrostan psychiczny, prawa człowieka, wojna, migracja czy konflikty grupowe.
Każdy temat w module zawiera:
- interaktywną planszę lub ekran multimedialny, stwarzający przestrzeń do dyskusji i generowania pomysłów (np. mapa skojarzeń, analiza SWOT)
- zestaw zadań problemowych do wspólnej analizy i pracy w grupach
- lekcję uczniowską, którą można prowadzić metodą odwróconej klasy lub jako podsumowanie treści
Główną częścią programu Będzie dobrze są interaktywne ekrany i multimedialne plansze. Jednak to nie wszystko! W pudełku użytkownicy znajdą także podręczniki metodyczne, dwa zestawy autorskich kart do gier i zabaw, karty pracy oraz scenariusze zajęć.
Doceniony przez nauczycieli i uczniów
Program Będzie dobrze zdobył nagrodę główną w kategorii Edukacja w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka. Wagę tego wyróżnienia podnosi fakt, że program zdobył uznanie nie tylko jury konkursu głównego, ale także Małej Kapituły, czyli grona składającego się z uczniów.

Jak można wykorzystać Będzie dobrze w ramach edukacji zdrowotnej?
Podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna obejmuje 11 obszarów:
- wartości i postawy,
- zdrowie fizyczne,
- aktywność fizyczna,
- odżywianie,
- zdrowie psychiczne,
- zdrowie społeczne,
- dojrzewanie (w szkołach podstawowych),
- zdrowie seksualne,
- zdrowie środowiskowe,
- internet i profilaktyka uzależnień,
- system ochrony zdrowia (w szkołach ponadpodstawowych).
Zakres tematyczny programu Będzie dobrze odpowiada na wszystkie wymienione zagadnienia, dzięki czemu nauczyciel może wykorzystywać interaktywne materiały, aby prowadzić interesujące zajęcia i realizować podstawę programową przedmiotu Edukacja zdrowotna. Poniżej przedstawiamy przykładowe sposoby zaimplementowania programu Będzie dobrze podczas zajęć z edukacji zdrowotnej.
1. Wkomponowanie jako moduł tematyczny
Ponieważ edukacja zdrowotna obejmuje w swojej definicji także wymiar psychiczny i społeczny zdrowia, moduły z zakresu emocji, relacji, przeciwdziałania przemocy czy radzenia sobie ze stresem doskonale wpisują się jako części tematyczne. Można zaplanować, że co kilka tygodni podczas lekcji zdrowotnych omawiany będzie jeden blok z programu.
2. Praca aktywizująca i interaktywna
Dzięki interaktywnym planszom i metodom aktywizującym (mapa skojarzeń, metaplan, SWOT, piramida priorytetów, poker kryterialny) uczniowie stają się współtwórcami lekcji, a nie tylko odbiorcami treści. To sprzyja głębszemu przetwarzaniu wiedzy i dyskusji.
3. Wykorzystanie lekcji uczniowskiej lub metody odwróconej klasy
Przed zajęciami nauczyciel może poprosić uczniów, aby zapoznali się (np. w domu lub w ramach pracy domowej) z podstawowymi koncepcjami interaktywnych ekranów, a na lekcji skupić się na refleksji, dyskusji i ćwiczeniach. To pozwala zoptymalizować czas spotkania i angażować uczniów aktywnie.
4. Integracja z działaniami profilaktycznymi i wsparciem psychologicznym
Tematy specjalistyczne (trauma, izolacja, emocje na skraju) mogą być wykorzystane w ramach działań wsparcia (np. warsztaty, grupy wsparcia, interwencje w sytuacjach trudnych) prowadzonych przez psychologa szkolnego lub pedagoga. Nauczyciel zdrowia może współpracować z pomocą pedagogiczno-psychologiczną, sięgając po zasoby z programu, by prowadzić zindywidualizowane działania.
5. Adaptacja do poziomu i potrzeb klasy
Scenariusze i materiały z Będzie dobrze są elastyczne — nauczyciel może dostosować stopień zaangażowania w ramach omawianego tematu, tempo, zakres ćwiczeń czy liczbę zadań w zależności od specyfiki klasy i jej potrzeb (np. klasy o podwyższonej ekspozycji na stres, trudności emocjonalne itp.).
6. Monitoring rozwoju uczniów i refleksja
Po zakończeniu modułu można przeprowadzić ewaluację – np. rozmowę w kręgu, ankiety uczniowskie, refleksję pisemną, by uczniowie zastanowili się, co zyskały (np. lepsze rozumienie siebie, techniki regulacji emocji) i co jeszcze chcą rozwijać. To sprzyja integracji wiedzy i daje nauczycielowi informacje zwrotne do dalszego planowania.