Dobra praktyka na rzecz dostępności do edukacji – narzędzie mAuthor

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opublikowało na swojej stronie informacje o narzędziu, które umożliwia tworzenie interaktywnych wydawnictw, e-podręczników i zasobów multimedialnych o najwyższym stopniu “dostępności”, czyli wpisującym się wytyczne WCAG 2.0. Mamy wielką przyjemność poinformować, że rozwiązaniem tym jest mAuthor, czyli stworzony przez gdańską firmę Learnetic edytor treści interaktywnych, z którego korzysta obecnie kilkadziesiąt największych wydawnictw edukacyjnych z całego świata. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa: “Dostępność to cecha, dzięki której z produktów, usług i przestrzeni może korzystać na równi jak największa liczba osób.” Learnetic jest jedyną prywatną firmą z branży edukacyjno-technologicznej, której produkt został wymieniony jako przykład stosowania dobrych praktyk wpisujących się w założenia Programu Dostępność Plus.

Skąd to wyróżnienie dla mAuthor? Artur Dyro, Prezes Learnetic SA wyjaśnia: – Mówiąc obrazowo: w mAuthor pracujemy jak w typowym narzędziu graficznym, nie potrzebujemy znajomości programowania. Treści, które stworzymy stają się po „wyjściu z programu”  interaktywnymi materiałami, które nie tylko oferują bogactwo multimediów i ćwiczeń z informacją zwrotną, lecz także posiadają szereg udogodnień zwiększających ich dostępność. To rewolucja dla osób, które mają problemy np. ze wzrokiem lub motoryką i dla których dostęp do np. e-podręczników był wcześniej niemożliwy. Szacunki mówią, że około 30% społeczeństwa potrzebuje różnego typu ułatwień: począwszy od rozwiązań architektonicznych dla osób o niepełnosprawności ruchowej, po właśnie łatwiejszy dostęp do wiedzy np. dla uczniów słabowidzących. Jako ekspert od innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych skupiamy się na tym ostatnim punkcie. 

Jakie funkcje e-podręczników stworzone w mAuthor wpisują się w idee WCAG 2.0? Do najważniejszych ułatwień należą:

  • obsługa klawiaturą,
  • definiowanie kilku widoków (alternatywny widok kontrastowy, większa czcionka),
  • wbudowany czytnik ekranu pozwalający na pełną obsługę wysoce interaktywnych modułów przez osoby niewidome/niedowidzące,
  • określanie poprawności zadania nie tylko kolorem (dla daltonistów),
  • teksty alternatywne dla ilustracji/wideo oraz dla fragmentów tekstu (co pozwala na opis skomplikowanych wzorów matematycznych/fizycznych),
  • możliwość dodania audiodeskrypcji do wideo.

Duża część powyższych cech powstała w ramach projektu współfinansowanego przez Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020* – należy podkreślić pozytywną opinię na temat rozwojowego charakteru narzędzia mAuthor również w tym przypadku.

Ze względu na złożony i wysoce interaktywny charakter materiałów edukacyjnych, znakomicie wykraczających funkcjonalnie poza typowe strony www, omówienie zagadnień związanych z materiałami tworzonymi w narzędziu mAuthor, mogłoby być tematem dłuższej rozprawki. Dlatego też Learnetic opublikował interaktywny przewodnik dotyczący tworzenia materiałów dostępnych (dostępny tutaj), który stanowi doskonałe źródło wiedzy dla wydawnictw i instytucji zainteresowanych tematem.

Warto w tym momencie należy pokusić się o bliskie nam przykłady związane z wdrażaniem WCAG 2.0 w Polsce. Jednym z nich są e-materiały stworzone przy użyciu narzędzia mAuthor w ramach projektu pt. Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego służących rozwijaniu kompetencji kluczowych, współfinansowanego przez Unię Europejską**. Praca nad tworzeniem i dostępnością e-materiałów odbywała się z udziałem ekspertów WCAG, a powstałe produkty projektu uzyskały pozytywne opinie Ośrodka Rozwoju Edukacji i MEN.

Learnetic jest pionierem we wdrażaniu WCAG 2.0 do materiałów edukacyjnych nie tylko w Polsce, lecz na całym świecie. Gdy 12 października 2017 roku, drugiego dnia największych na świecie Targów Książki (Frankfurter Buchmesse) Artur Dyro – prezes Learnetic SA, rozpoczynał swój wykład na scenie “Hot spot education” wszystkie miejsca siedzące były zajęte, a część zainteresowanych prezentacją osób musiała wysłuchać jej na stojąco. Choć wydawało nam się, że temat WCAG 2.0 jest relatywnie niszowy, to okazało się, że w związku z nowymi, centralnymi wytycznymi wszyscy światowi wydawcy poszukiwali wskazówek, jak tworzyć materiały dostosowane do wymagań osób z niepełnosprawnościami. Niestety, choć dziś praktycznie każdy uczeń korzysta z e-podręczników, to wydawcy nie nadążają z wprowadzaniem choćby podstawowych ułatwień dostępu. Learnetic jest pionierem w pokonywaniu wyzwań, które przed użytkownikami może stawiać technologia – i z chęcią dzielimy się doświadczeniem oraz gotowymi rozwiązaniami – mówi Artur Dyro – Pokazujemy zresztą, że technologia nie powinna wykluczać, powinna być szansą dla wykluczonych. Nigdy w historii dostęp do wiedzy nie był tak egalitarny. 

Learnetic SA jest sygnatariuszem Partnerstwa na rzecz dostępności.  I choć temat tworzenia dostępnych materiałów edukacyjnych może nie brzmieć to tak fascynująco, jak choćby temat robotyki w szkolnictwie, to po pierwsze: dostępność e-materiałów dotyczy bardzo dużej liczby uczniów, którym pomaga w nauce wszystkich przedmiotów, po drugie zaś: dziś każdy nauczyciel w Polsce musi korzystać podczas lekcji z nowoczesnych technologii, takich jak tablica interaktywna, ta zaś bez multimedialnych materiałów najwyższej jakości, stanie się tylko niepotrzebnym meblem na szkolnej sali.

 

*Poddziałanie 02.02.01. Inwestycje profilowane – wsparcie dotacyjne.

** W Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty. Numer konkursu POWR.02.10.00-00-4013/16.

Udostępnij post

Inne

artykuły

Baner informujący o III edycji grantów dla SCWEW. Baner posiada białe tło z lewej strony, a na nim napisy: III edycja Grantów dla SCWEW, ponad 700 tys. zł na placówkę. Złóż wniosek do 13.10.2025 r. Po prawej stronie znajdje się obracek przedstawiajacy uśmiechniętego chłopca, który trzyma duży ołówek. Wokół chłopca stoją różne zwierzęta min. kot i żyrafa.

III edycja grantów dla SCWEW – wartość dofinansowania dla jednej placówki to ponad 700 tys. zł

2025-09-24

Cyfrowy Uczeń – złóż wniosek razem z nami!

2025-09-19
labolab vr 3d aktualizacja

Pracownie przyrodnicze LaboLAB wzbogacone o VR, modele 3D i druk 3D

2025-09-11