Technik hotelarstwa
Informacja o zawodzie
Planuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie; ustala zestaw oferowanych usług hotelarskich, sposób ich świadczenia oraz opracowuje politykę handlową hotelu; współpracuje z innymi instytucjami oferującymi usługi hotelarskie oraz zbiera opinie o preferencjach klientów; analizuje oferty konkurencji i obserwuje rynek hotelarski pod kątem doskonalenia usług oferowanych przez hotel.
Czynności zawodowe:
- prowadzenie działalności promocyjnej oraz sprzedaży usług hotelarskich;
- rezerwowanie usług hotelarskich, w tym dobieranie oferty hotelowej zgodnie z potrzebami gości i zasadami rezerwacji usług dla gości indywidualnych i grup, rezerwowanie usług hotelarskich z wykorzystaniem systemów rezerwacyjnych, sporządzanie dokumentacji związanej z rezerwacją usług hotelarskich i przekazywanie tych danych innym komórkom organizacyjnym obiektu;
- planowanie i realizowanie prac związanych z obsługą gości w recepcji, w tym rozpoznawanie oczekiwań gości, prowadzenie książki meldunkowej, sporządzanie dokumentacji związanej z procedurami przyjazdu (check-in) i wyjazdu (check-out) gości, udzielanie informacji turystycznej, przygotowywanie informacji dotyczących przybyłych gości dla innych komórek organizacyjnych obiektu, przyjmowanie zamówień na usługi, wystawianie faktur, przyjmowanie należności itp.;
- obsługiwanie gości zgodnie z zakresem usług świadczonych przez hotel, w tym przygotowywanie i podawanie posiłków;
- organizowanie usług dodatkowych w hotelu (oferowanych przez hotel i dostawców zewnętrznych) oraz sporządzanie dokumentacji dotyczącej przyjmowania i realizacji zamówień na usługi dodatkowe;
- utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych, w tym dobieranie techniki sprzątania oraz urządzeń, sprzętu i środków do wykonywanych prac porządkowych, obsługiwanie urządzeń i sprzętu do utrzymywania czystości oraz stosowanie środków czyszczących i dezynfekcyjnych;
- analizowanie rynku usług hotelarskich pod kątem polityki cenowej i oferowanych usług oraz potencjału turystycznego regionu, w którym zlokalizowany jest hotel oraz stosowanie zasad i narzędzi marketingu;
- stosowanie przepisów prawa dotyczące świadczenia usług hotelarskich;
- przestrzeganie procedur postępowania z rzeczami pozostawionymi przez gości;
- współpracowanie z firmami zewnętrznymi świadczącymi usługi dla zakładów hotelarskich;
- prowadzenie korespondencji oraz dokumentacji wymaganej na stanowisku pracy;
- biegłe posługiwanie się przynajmniej jednym językiem obcym w zakresie słownictwa zawodowego w branży hotelarskiej;
- stosowanie nowoczesnego sprzętu biurowego oraz specjalistycznych programów komputerowych wspomagających wykonywanie zadań;
- przestrzeganie zasad etyki i kultury zawodowej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Dodatkowe czynności zawodowe:
- organizowanie obsługi technicznej i napraw maszyn i urządzeń, zgłaszanie awarii;
- podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarskich.
Przykładowe umiejętności wymagane w zawodzie:
- umiejętność pracy w szybkim tempie,
- odporność emocjonalna,
- samokontrola,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi,
- samodzielność,
- cierpliwość,
- dokładność,
- wytrwałość,
- umiejętności podejmowania szybkich decyzji,
- zdolność przekonywania,
- inicjatywność,
- umiejętność współdziałania,
- rzetelność,
- sumienność.
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne w zawodzie.
- ostrość wzroku,
- zręczność rąk,
- rozróżnianie barw,
- widzenie o zmroku,
- ostrość słuchu,
- zmysł równowagi,
- powonienie,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- spostrzegawczość,
- szybki refleks,
- zręczność rąk.
Zagrożenie chorobami zawodowymi
- chorobami zakaźnymi;
- przewlekłymi chorobami narządów ruchu;
Przeciwwskazania zdrowotne do pracy w zawodzie
− brak zdolności motorycznych,
− słaby słuch,
− dekoncentracja,
− nadpobudliwość.
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
Nie ma możliwości zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami do pracy w zawodzie.
Ścieżka edukacyjna – typy szkół ponadpodstawowych:
- Technikum
- Studia wyższe
- Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (KKZ)
Multimedia