Obszar Turystyczno-gastronomiczny Branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna

Kelner

 

Informacja o zawodzie

Zajmuje się kompleksową obsługą konsumenta w zakładach gastronomicznych oraz prowadzi dokumentację sprzedaży i rozliczenia kelnerskie.

    • przygotowywanie sali konsumpcyjnej do obsługi kelnerskiej, tj.: przygotowanie (polerowanie) sztućców, szkła, porcelany oraz naczyń do wydawania potraw i napojów, nakrywanie stołów do konsumpcji z uwzględnieniem pory dnia i składanego zamówienia oraz z wykorzystaniem elementów dekoracyjnych (np. kompozycje kwiatowe);
    • udzielanie konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw i technologii ich przyrządzania;
    • doradzanie konsumentowi odpowiedniego asortymentu potraw i napojów w zależności od wymagań dietetycznych, przyzwyczajeń i specyfiki kuchni (regionalna, staropolska, innych narodów);
    • przyjmowanie i rejestrowanie zamówień konsumenckich;
    • pobieranie potraw i napojów z kuchni i bufetów oraz ocenianie ich dekoracji i estetyki;
    • serwowanie potraw i napojów;
    • sporządzanie lub wykańczanie potraw w obecności konsumenta (tranżerowanie mięsa, filetowanie ryb, grillowanie potraw, flambirowanie zakąsek i deserów, sporządzanie zakąsek gorących i zimnych oraz ich doprawianie, sporządzanie i serwowanie koktajli bezalkoholowych i alkoholowych);
    • posługiwanie się narzędziami i przyrządami typu: tace, wózki kelnerskie do serwowania potraw, przyrządy do otwierania puszek i butelek, sztućce do serwowania potraw;
    • obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych w części handlowej zakładu gastronomicznego, np.: elektronicznych kas kelnerskich, kalkulatorów, komputerów, kostkarek do lodu;
    • zmiana nakryć i obrusów w obecności konsumenta;
    • sprzątanie ze stołów z zachowaniem odpowiedniej kolejności i warunków higienicznych;
    • inkasowanie należności, rozliczanie z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu;
    • utrzymywanie porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zasad bhp, ppoż. i sanitarno-higienicznych;
    • obsługiwanie uczestników przyjęć okolicznościowych z uwzględnieniem obowiązujących zasad nakrywania stołów, rozsadzania gości, pierwszeństwa obsługi;
    • opracowywanie karty potraw i napojów na przyjęcia okolicznościowe;
    • propagowanie nowych wyrobów kulinarnych i napojów.
    • obsługiwanie gości hotelowych i ewentualnie przygotowywanie prostych posiłków.
    • umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi i właściwego postępowania z nimi,
    • wysoka kultura osobista i poczucie humoru,
    • cierpliwość, 
    • opanowanie, 
    • tolerancja,
    • wyrozumiałość,
    • koordynacja ruchowa i zręczność manualna,
    • elegancja ruchów i miła prezencja
    • dokładność, 
    • szybkość,
    • zamiłowanie do czystości i porządku.
[vc_separator]

Wymagania psychofizyczne i zdrowotne w zawodzie.

  • duża sprawność fizyczna, 
  • dobra pamięć (również wzrokowa), 
  • podzielność uwagi,
  • umiejętność szybkiego liczenia,
  • sprawność układu mięśniowego, krążenia, oddechowego i kostno-stawowego,
  • wyczulony smak i powonienie,
  • prawidłowe widzenie barw.

Zagrożenie chorobami zawodowymi

  • Choroby układu mięśniowo-szkieletowego

Przeciwwskazania zdrowotne do pracy w zawodzie 

  • wady wzroku,
  • wady kończyn, 
  • płaskostopie, 
  • skrzywienie kręgosłupa,
  • choroby skóry, 
  • choroby zakaźne,
  • alergie, 
  • choroby układu krążenia i oddechowego,
  • zaburzenia psychiki,
  • niepełnosprawność intelektualna.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami

Ścieżka edukacyjna – typy szkół ponadpodstawowych:

  • Technikum
  • Kwalifikacyjne kursy zawodowe
[vc_separator]

Multimedia

[vc_single_image image=”5949″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.mauthor.com/present/5054004325908480″][vc_separator]

    Imię *

    Adres e-mail *

    Wiadomość