Kelner
Informacja o zawodzie
Zajmuje się kompleksową obsługą konsumenta w zakładach gastronomicznych oraz prowadzi dokumentację sprzedaży i rozliczenia kelnerskie.
Czynności zawodowe:
- przygotowywanie sali konsumpcyjnej do obsługi kelnerskiej, tj.: przygotowanie (polerowanie) sztućców, szkła, porcelany oraz naczyń do wydawania potraw i napojów, nakrywanie stołów do konsumpcji z uwzględnieniem pory dnia i składanego zamówienia oraz z wykorzystaniem elementów dekoracyjnych (np. kompozycje kwiatowe);
- udzielanie konsumentowi informacji dotyczących jadłospisów, wartości odżywczych potraw i technologii ich przyrządzania;
- doradzanie konsumentowi odpowiedniego asortymentu potraw i napojów w zależności od wymagań dietetycznych, przyzwyczajeń i specyfiki kuchni (regionalna, staropolska, innych narodów);
- przyjmowanie i rejestrowanie zamówień konsumenckich;
- pobieranie potraw i napojów z kuchni i bufetów oraz ocenianie ich dekoracji i estetyki;
- serwowanie potraw i napojów;
- sporządzanie lub wykańczanie potraw w obecności konsumenta (tranżerowanie mięsa, filetowanie ryb, grillowanie potraw, flambirowanie zakąsek i deserów, sporządzanie zakąsek gorących i zimnych oraz ich doprawianie, sporządzanie i serwowanie koktajli bezalkoholowych i alkoholowych);
- posługiwanie się narzędziami i przyrządami typu: tace, wózki kelnerskie do serwowania potraw, przyrządy do otwierania puszek i butelek, sztućce do serwowania potraw;
- obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych w części handlowej zakładu gastronomicznego, np.: elektronicznych kas kelnerskich, kalkulatorów, komputerów, kostkarek do lodu;
- zmiana nakryć i obrusów w obecności konsumenta;
- sprzątanie ze stołów z zachowaniem odpowiedniej kolejności i warunków higienicznych;
- inkasowanie należności, rozliczanie z pobranych potraw i napojów oraz dziennego utargu;
- utrzymywanie porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zasad bhp, ppoż. i sanitarno-higienicznych;
- obsługiwanie uczestników przyjęć okolicznościowych z uwzględnieniem obowiązujących zasad nakrywania stołów, rozsadzania gości, pierwszeństwa obsługi;
- opracowywanie karty potraw i napojów na przyjęcia okolicznościowe;
- propagowanie nowych wyrobów kulinarnych i napojów.
Dodatkowe czynności zawodowe:
- obsługiwanie gości hotelowych i ewentualnie przygotowywanie prostych posiłków.
Przykładowe umiejętności wymagane w zawodzie:
- umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi i właściwego postępowania z nimi,
- wysoka kultura osobista i poczucie humoru,
- cierpliwość,
- opanowanie,
- tolerancja,
- wyrozumiałość,
- koordynacja ruchowa i zręczność manualna,
- elegancja ruchów i miła prezencja
- dokładność,
- szybkość,
- zamiłowanie do czystości i porządku.
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne w zawodzie.
- duża sprawność fizyczna,
- dobra pamięć (również wzrokowa),
- podzielność uwagi,
- umiejętność szybkiego liczenia,
- sprawność układu mięśniowego, krążenia, oddechowego i kostno-stawowego,
- wyczulony smak i powonienie,
- prawidłowe widzenie barw.
Zagrożenie chorobami zawodowymi
- Choroby układu mięśniowo-szkieletowego
Przeciwwskazania zdrowotne do pracy w zawodzie
- wady wzroku,
- wady kończyn,
- płaskostopie,
- skrzywienie kręgosłupa,
- choroby skóry,
- choroby zakaźne,
- alergie,
- choroby układu krążenia i oddechowego,
- zaburzenia psychiki,
- niepełnosprawność intelektualna.
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
Ścieżka edukacyjna – typy szkół ponadpodstawowych:
- Technikum
- Kwalifikacyjne kursy zawodowe
Multimedia