Technik budowy jednostek pływających
Informacja o zawodzie
Praca w stoczni przy budowie lub remoncie okrętów oraz w przedsiębiorstwach zajmującymi się konstrukcjami stalowymi. Uczestniczenie w pracach projektowo-konstrukcyjnych z zakresu budownictwa okrętowego; opracowywanie procesów technologicznych budowy, wyposażenia i remontu statku; dokonywanie selekcji i doboru materiałów, armatury, maszyn i urządzeń oraz wyposażenia okrętowego; obsługa maszyny i urządzeń oraz nadzorowanie ich pracy podczas operacji obróbczych, montażowych, wyposażeniowych i remontowych; nadzór i wykonywanie zabezpieczeń antykorozyjnych kadłuba i wyposażenia statku podczas jego budowy i remontu. W zależności od działu zadania: spawanie, prace hydrauliczne, elektryczne. Ponadto kontrola przestrzeganie przepisów i norm międzynarodowych w zakresie jakości produkcji, ochrony środowiska i bezpieczeństwa użytkowania statku.
Czynności zawodowe:
- czytanie rysunku technicznego i rysunków elementów kadłuba i wyposażenia okrętowego oraz wykonywanie rysunków i obliczeń z wykorzystaniem techniki komputerowej
- projektowanie procesów technologicznych budowy i remontu kadłuba oraz wyposażenia okrętowego, sporządzanie dokumentacji technicznej i czytanie dokumentacji techniczno-technologicznej
- wykonywanie badań wytrzymałościowych i strukturalnych materiałów konstrukcyjnych oraz posługiwanie się narzędziami i sprzętem stosowanym w budownictwie okrętowym
- organizowanie, nadzorowanie, wykonywanie prac montażowych, remontowych i konserwacyjnych elementów konstrukcji kadłuba, elementów wyposażenia kadłubowego i maszynowego oraz rurociągów okrętowych
- obsługiwanie maszyn i urządzeń oraz nadzorowanie ich pracy podczas operacji obróbczych, montażowych, wyposażeniowych i remontowych
- wykonywania obróbki blach i profili hutniczych
- prefabrykowanie i montaż kadłuba jednostek pływających
- nadzorowanie wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych kadłuba i wyposażenia statku podczas jego budowy i remontu
- kontrolowanie przestrzegania przepisów i norm międzynarodowych w zakresie jakości produkcji, ochrony środowiska i bezpieczeństwa użytkowania statku
- sporządzanie dokumentacji sprawozdawczej i inwentaryzacyjnej kadłuba i wyposażenia technicznego oraz kalkulacji kosztów produkcji i remontu statku
- wykonywanie pomiarów kontrolnych konstrukcji kadłuba i części maszynowych oraz kontrolowanie zgodności wykonania elementów i podzespołów z dokumentacją techniczną
- organizowanie stanowisk pracy własnej i podległych pracowników zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi i ochrony środowiska
Dodatkowe czynności zawodowe:
- wykonywanie prac operatora komputerowych programów CAD-CAM;
- wykonywanie prac trasera maszynowego i kadłubowego z wykorzystaniem technik numerycznych
- pełnienie funkcji inspektora bezpieczeństwa i higieny pracy
- stosowanie się do przepisów i norm międzynarodowych w zakresie jakości produkcji, ochrony środowiska i bezpieczeństwa użytkowania statku
Przykładowe umiejętności wymagane w zawodzie:
- otwartość na zmiany
- potrafi radzić sobie ze stresem
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
- podejmowanie odpowiedzialność za działania
- samodzielność
- podejmowanie szybkich decyzji
- współpraca w zespole
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne w zawodzie.
- wyobraźnia przestrzenna
- spostrzegawczość
- cierpliwość
- zainteresowania techniczne
- umiejętności pracy w szybkim tempie
- umiejętności podejmowania szybkich decyzji
- umiejętności współdziałania
- samodzielności
- gotowości do pracy w nieprzyjemnych warunkach środowiskowych
- znajomość języka angielskiego
Zagrożenie chorobami zawodowymi
- przewlekłe choroby narządów ruchu
- urazy
- choroby oczu
- niedosłuch
Przeciwwskazania zdrowotne do pracy w zawodzie
- nieskorygowane szkłami wady wzroku
- brak widzenia obuocznego, zaburzenia widzenia barw
- ograniczona sprawność ruchowa
- zaburzenia równowagi
- choroby układu nerwowego, oddechowego, mięśniowego, krążenia, kostno-stawowego
- niedosłuch
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
Ścieżka edukacyjna – typy szkół ponadpodstawowych:
Multimedia