Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym
Informacja o zawodzie
Wykonuje i nadzoruje prace na różnych stanowiskach związanych bezpośrednio z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym w celu zapewnienia bardzo dobrego stanu technicznego, gwarantującego pracę całego systemu transportu kolejowego z zastosowaniem obowiązujących przepisów i instrukcji oraz uniwersalnych i specjalistycznych przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Czynności zawodowe:
- montowanie, utrzymywanie w ruchu i naprawianie podstawowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym: ręcznych (kluczowych), mechanicznych, przekaźnikowych oraz suwakowych na górkach rozrządowych (mechaniczne i przekaźnikowe) oraz urządzeń stacyjnych i liniowych, a także ich zasilanie;
- montowanie, sprawdzanie działania, regulowanie i kontrolowanie napędu zwrotnicowego, mechanicznego i elektrycznego, rygla zamków zwrotnicowych i zależnościowych;
- sprawdzanie działania, regulowanie i konserwowanie semaforów i obwodów sterujących;
- montowanie semaforów i obwodów sterujących, zależnościowych i sygnałowych w urządzeniach mechanicznych i przekaźnikowych;
- układanie kabli sygnalizacyjnych, wykonywanie ich połączeń oraz zarabianie kabli w garnkach, głowicach, skrzynkach kablowych oraz sprawdzanie izolacji żył kablowych;
- wbudowywanie i sprawdzanie parametrów torowych urządzeń samoczynnego hamowania pociągów i kontroli hamowania pociągów;
- sprawdzanie, regulowanie i konserwowanie czujników torowych magnetycznych, mechanicznych i magnetoindukcyjnych;
- sprawdzanie, regulowanie i konserwowanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej;
- sprawdzanie i konserwowanie urządzeń zasilających prądu stałego (baterii, akumulatorów) i prądu przemiennego (przetwornic sygnałowych, prostowników i zespołów prądotwórczych);
- kierowanie i nadzorowanie pracy podległego personelu przy utrzymaniu urządzeń sterowania ruchem;
- posługiwanie się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami i przepisami kolejowymi;
- analizowanie działania obwodów sygnałowych, obwodów blokady liniowej półsamoczynnej i samoczynnej, powszechnie stosowanych na PKP urządzeń oraz interpretowanie stanów w przypadku powstania uszkodzeń i usuwanie powstałych usterek;
- przestrzeganie warunków bhp oraz zabezpieczenia stanowisk pracy w czasie ruchu pociągów;
- prowadzenie dokumentacji związanej z budową i utrzymaniem urządzeń oraz gospodarką materiałową.
Dodatkowe czynności zawodowe:
- tworzenie i projektowanie nowych systemów zabezpieczających ruch pociągów, szczególnie w warunkach zwiększania ich prędkości
Przykładowe umiejętności wymagane w zawodzie:
- uzdolnienia rachunkowe, rozumowanie logiczne, uzdolnienia techniczne
- umiejętności pracy w szybkim tempie
- umiejętności podejmowania szybkich decyzji
- umiejętności współdziałania
- samodzielności
- gotowości do pracy w nieprzyjemnych warunkach środowiskowych
- cierpliwości oraz dokładności
- znajomość języka angielskiego
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne w zawodzie.
- ostrość wzroku
- rozróżnianie barw
- ostrość słuchu
- zmysł równowagi
- czucie dotykowe
- brak lęku wysokości
- widzenie stereoskopowe (widzenie głębi, umożliwiające ocenę odległości)
- widzenie o zmroku (zdolność dostrzegania kształtów przedmiotów w warunkach słabego natężenia światła)
- koordynacja wzrokowo-ruchowa
- szybki refleks
- zdolność koncentracji uwagi
- podzielność uwagi, dobra pamięć
Zagrożenie chorobami zawodowymi
- przewlekłe choroby narządów ruchu
- choroby układu wzrokowego
Przeciwwskazania zdrowotne do pracy w zawodzie
- nieskorygowane szkłami wady wzroku
- brak widzenia obuocznego, zaburzenia widzenia barw
- ograniczona sprawność ruchowa kończyn dolnych
- zaburzenia równowagi
- choroby układu nerwowego
- oddechowego, mięśniowego, krążenia, kostno-stawowego
- niedosłuch
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
Nie ma możliwości zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami
Ścieżka edukacyjna – typy szkół ponadpodstawowych:
Multimedia